Tillsynsmeddelande 15.11.2024 – 72/2024

Tematisk bedömning: Finansinspektionen anser att tydliga hållbarhetsupplysningar för fonder och riskhanteringens roll är viktiga i uppföljningen av hållbarhetsrisker

Finansinspektionen har under åren 2023–2024 genomfört en tematisk bedömning i två delar av integreringen av hållbarhetsrisker i placeringsfondernas och specialplaceringsfondernas (nedan också fonder) verksamhet och av fondernas hållbarhetsrelaterade upplysningar.

I den tematiska bedömningen granskas alla finländska fondbolag och förvaltare av alternativa investeringsfonder (AIF-förvaltare) som förvaltar specialplaceringsfonder samt integreringen av risken för grönmålning och hållbarhetsrisker i de förvaltade fondernas verksamhet. Därtill skickade Finansinspektionen åtta bolag en bredare enkät om samma tema. Den tematiska bedömningen ingår i en gemensam tillsynsåtgärd (Common Supervisory Action, CSA) som koordineras av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma).

I denna andra del av den tematiska bedömningen granskades hur hållbarhetsrisker har beaktats i anslutning till organiseringen av bolagens verksamhet samt hur bolagen i praktiken iakttar de bolags- och fondspecifika skyldigheterna att lämna hållbarhetsrelaterade upplysningar inom hållbar finansiering. Observationerna om den första delen av den tematiska bedömningen, dvs. förebyggande av risken för grönmålning, publicerades i mars 20241.

De viktigaste observationerna om den andra delen av den tematiska bedömningen:

  • Beskrivningarna av integreringen av hållbarhetsrisker i investeringsbeslutsprocessen både på bolagsnivå (artikel 3 i SFDR-förordningen2) och fondnivå (artikel 6 i SFDR) var bristfälliga.
  • I bolagens interna beskrivningar av organisationens ansvarsfördelning och rapporteringsförhållanden lyfte man inte tillräckligt tydligt fram riskhanteringens roll i integreringen av hållbarhetsrisker i investeringsbeslutsprocessen.
  • I en del bolag behandlades inte hållbarhetsriskerna i bolagets styrelse.
  • I bolagens riktlinjer för riskhantering beskrevs inte integreringen av hållbarhetsrisker på ett tillräckligt omfattande sätt.
  • En del av bolagen hade inte gett en redogörelse om huvudsakliga negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer (PAI-redogörelse) på bolagsnivå.
  • I fondernas hållbarhetsupplysningar i enlighet med artikel 8 och 9 i SFDR konstaterades kvalitativa brister. Upplysningarna var inte i alla granskade fonder tydliga, i koncis form utan upprepningar av samma information, detaljerade och korrekta. Den uppgivna informationen var inte heller konsekvent avseende blankettuppgifterna som krävs i SFDR-regleringen (upplysningar som lämnas innan avtal ingås och regelbundna rapporter).
  • I en del fonder konstaterades i samband med integreringen av hållbarhetsrisker att hållbarhetsfaktorer följs upp och rapporteras, även om fonden inte har som mål att främja hållbarhetsegenskaper i enlighet med SFDR-förordningen eller att göra hållbara investeringar. Detta kan ge investerare vilseledande information om fondens mål och öka risken för grönmålning. 

Finansinspektionen anser att det är viktigt att de hållbarhetsupplysningar om fonderna som ges till investerare är tydliga.

Den information som ges till investerare ska vara korrekt, konsekvent, motsvara fakta och den ska kunna motiveras. En onödig upprepning av samma uppgifter är inte ändamålsenligt. Beskrivningar som är för allmänna och otydliga ger inte heller investerarna den information som regleringen kräver.

Beskrivningarna och förfaringssätten för hur bolagens verksamhet organiseras ska också tydligt lyfta fram riskhanteringens övervakande roll i investeringsbeslutsprocessen.

Bolagets riskhantering ska minst granska och övervaka uppföljningen av hållbarhetsrisker som gjorts av andra personer. Principerna för riskhantering och interna riktlinjer ska omfatta beskrivningar av och förfaranden för integreringen av hållbarhetsrisker samt om rollerna hos de som ansvarar för hållbarhetsrisker. Enligt Finansinspektionens bedömning ska riskhanteringsfunktionen rapportera hållbarhetsrisker regelbundet minst varje kvartal till bolagets styrelse och den verkställande ledningen. Mer detaljerade kriterier, observationer och Finansinspektionens synpunkter beskrivs i den bifogade rapporten.

Fortsatta åtgärder i den tematiska bedömningen

I anslutning till den tematiska bedömningen kommer åtta bolag att få ett brev som innehåller Finansinspektionens observationer och en uppmaning att vidta åtgärder för att korrigera observerade brister. Finansinspektionen har också krävt att bolagens styrelser behandlar Finansinspektionens observationer och godkänner åtgärdsplanen för att korrigera bristerna. Finansinspektionen kommer att bedöma bolagens åtgärder och följa upp hur de framskrider.

Finansinspektionen uppmanar också alla fondbolag och AIF-förvaltare att till tillämpliga delar beakta Finansinspektionens observationer om och synpunkter på hållbarhetsrisker och skyldigheterna att lämna hållbarhetsupplysningar.

Närmare upplysningar lämnas av

  • Anna Mäkipeska, anna.makipeska(at)fiva.fi
  • Nina Männynmäki, nina.mannynmaki(at)fiva.fi
  • Riitta Seppä, riitta.seppa(at)fiva.fi

Bilaga

Rapport: Hållbarhetsrisker och skyldigheten att lämna hållbarhetsrelaterade upplysningar inom fondverksamhet



1https://www.finanssivalvonta.fi/sv/press--publicerat/tillsynsmeddelanden/2024/temabedomningen-risken-for-gronmalning-endast-snavt-integrerad-i-fondverksamheten/
2Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn (nedan SFDR)