Valvottavatiedote 25.2.2025 – 17/2025

Vakuutusalan kuluttajatrendit 2024 – Miten vakuutuksenottaja kokee vakuutussektorin toi-minnan ja kehityksen

Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomainen (EIOPA) julkaisi vuosittaisen kuluttajatrendiraporttinsa 15.1.2025. Kuluttajatrendien seuranta on vakiintunut osaksi EIOPAn työtä, ja raportti tarjoaa arvokasta tietoa kuluttajien kokemuksista vakuutuksista ja eläkkeistä. Selvitys kartoittaa kuluttajien näkemyksiä alan tuotteista ja palveluista. Tulosten mukaan suomalaiset kokevat mm. saavansa kotitalouden vakuutuksista enemmän vastinetta rahoilleen kuin EU-kuluttajat keskimäärin. Raportin havaintoja hyödynnetään myös valvontatoimien kohdentamisessa.

Raportin yhteydessä julkaistiin myös tilastoliite, riskikartta sekä jäsenmaissa toteutettujen kuluttajakyselyiden tulokset. Tämä tiedote esittelee kuluttajatrendiraportin keskeiset havainnot, trendien muutokset riskikartan muodossa sekä Suomen kannalta merkittävimpiä havaintoja.

Kuluttajatrendiraportin keskeiset havainnot

  • Parannukset vakuutus- ja eläkepalveluissa: Kehitystoimet ovat edistäneet kuluttajien taloudellista hyvinvointia.
  • Digitalisaatio: Tiedonsaannin ja vertailun helpottuminen lisää kuluttajien tietoisuutta ja parantaa vuorovaikutusta palveluntarjoajien kanssa.
  • Eläkkeet: Väestön ikääntyminen korostaa eläke-eroihin liittyviä huolia. Hyvä eläkerahastojen hallinnointi on keskeistä ja edellyttää jatkuvaa valvontaa.
  • Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet: Tekoäly luo erityisesti vahinkovakuuttamisessa uusia mahdollisuuksia, mutta sen myötä myös valvonnan tarve kasvaa.

Riskikartta

Riskikartta esittää Euroopan laajuisia havaintoja sekä niiden laajuutta (Materiality) ja vaikutusta kuluttajiin (Impact). Lisäksi kartta kuvaa trendien kehityssuuntia: ylöspäin suuntautuva nuoli osoittaa kasvavaa merkitystä, kun taas vaakasuora nuoli viittaa trendin pysyvyyteen.

Riskikartta_2024.jpg

Kuluttajakyselyn tulokset Suomen kannalta

Kuluttajatrendiraportin liitteenä julkaistaan vuosittain toteutetun Eurobarometrin tulokset, jotka mahdollistavat kuluttajien yleisten mielipiteiden seurannan ja pitkän aikavälin trendien analysoinnin. Suomalaisten vastaukset ovat pääosin linjassa muiden eurooppalaisten kuluttajien kanssa. Nähtävissä olevat erot voivat johtua muun muassa kansallisen sosiaaliturvan ja vakuutusmarkkinoiden erityispiirteistä.

Huomionarvoisia poikkeamia:

  • Kotivakuutusten arvo: Suomalaiset kokevat saavansa kotitalouksien vakuutuksista enemmän vastinetta rahoilleen kuin EU-kuluttajat keskimäärin.
  • Sopimusmuutokset: Suomessa vakuutussopimuksiin tehdään harvemmin muutoksia kuin EU-tasolla.
  • Personoidut palvelut verkossa: Suomalaiset kokevat harvemmin löytävänsä verkosta yksilöllisiin tarpeisiinsa sopivia tuotteita, mutta luottavat EU-kuluttajia enemmän siihen, että heidän tietojaan käytetään eettisesti.
  • Vakuutuksen ostaminen verkossa: Suomessa on yleisempää ajatella, että hintavertailusivustot eivät esittele kaikkia tuotteita ja ominaisuuksia, ja että tarjouksessa ilmoitettu hinta oli ajallisesti rajoitettu.

Finanssivalvonta valvoo riskiperusteisesti kuluttajansuojan edistämistä

Kuluttajatrendiraportin keskeinen tavoite on tunnistaa kuluttajiin kohdistuvia riskejä, jotka voivat edellyttää valvontaviranomaisen toimenpiteitä. Finanssivalvonnan strategiassa 2023–2025 korostetaan ennakoivaa valvontaa, jota toteutetaan muun muassa markkinoiden menettelytapavalvonnan avulla. Tavoitteena on varmistaa palveluntarjoajien toimintatapojen lainmukaisuus ja vahvistaa kuluttajien luottamusta.

Valvontatyö perustuu riskiperusteiseen lähestymistapaan ja keskittyy tekijöihin, joilla on vaikutusta laajoihin kuluttajaryhmiin. Esimerkiksi markkinavalvonnassa hyödynnetään vakuutusyhtiöiden raportoimia tietoja myös menettelytapoihin liittyvien riskien arvioinnissa.

Käytännön valvontatoimista esimerkkejä

Kuluttajien tekemien valitusten kokonaiskuvan hahmottamiseksi Finanssivalvonta hyödyntää useita tietolähteitä, kuten asiakkaiden suoraan vakuutusyhtiöille tekemiä valituksia, vahinkovakuutusyhtiöiden itse keräämiä vakuuttamisvirheraportteja sekä FINEn neuvonta- ja riita-asioita.

Lakisääteisten vakuutuslajien korvausten määräaikojen noudattamiseen liittyvät havainnot koskevat muun muassa järjestelmien toiminnan ja raportoinnin haasteita, henkilöstöresursseja sekä sisäistä valvontaa ja johdon raportointia. Määräaikavalvonnan tavoitteena on varmistaa, että vakuutusyhtiöt järjestävät toimintansa lain vaatimusten mukaisesti ja vakuutuksenottajia koskevat päätökset annetaan säädetyissä määräajoissa.

Lisätietoja antaa

Aleksi Koivunen, valvoja, puhelin 09 183 5519 tai aleksi.koivunen(at)finanssivalvonta.fi

Katso myös

EIOPAn verkkopalvelu: Vakuutusalan kuluttajatrendit 2024