Valvottavatiedote 12.2.2025 – 15/2025

Työeläkevakuutusyhtiöiden valiokuntien toimintaa ohjataan sääntelyn mukaisesti

Finanssivalvonta selvitti työeläkevakuutusyhtiöiden valiokuntien toimintaa suhteessa yhtiöiden yhtiöjärjestyksiin, lainsäädäntöön ja viranomaismääräyksiin. Selvitys kattoi myös yhtiöiden valiokuntien toimintaa ja rakennetta tarkemmin, päätöksentekoprosesseja sekä yhteistyötä yhtiöiden hallitusten ja hallintoneuvostojen kanssa.

Toteutustapa ja -rajaukset

Finanssivalvonta toteutti selvityksen hyödyntämällä yhtiöiden kirjallista materiaalia ja tutustumalla yhtiöiden verkkosivustoihin. Aineistona käytettiin yhtiöiden yhtiöjärjestyksiä, hallitusten, hallintoneuvostojen ja valiokuntien työjärjestyksiä sekä valiokuntien pöytäkirjoja ja hallitusten pöytäkirjoja niiltä osin, kun niissä käsiteltiin valiokuntien asioita.

Selvityksessä tarkasteltiin ainoastaan lainsäädännön edellyttämiä valiokuntia.

Keskeiset havainnot

Selvityksen pohjalta arvioituna yhtiöiden toiminta vastaa sääntelyn vaateita:

  • Yhtiöillä on yhtiöiden hallitusten valitsemat lainsäädännön mukaiset valmisteluvaliokunnat käsittelemään nimitys-, palkkio- ja tarkastusasioita varten, sekä hallintoneuvostojen valitsemat vaalivaliokunnat, joiden tehtävät ja kokoonpanot ovat lain edellytysten mukaiset.
  • Yhtiöiden yhtiöjärjestyksissä on myös lain mukaisesti tarkemmat kuvaukset vaalivaliokuntien kokoonpanoista, valinnoista ja toiminnasta.

Yhtiöt ovat myös huomioineet Finanssivalvonnan suositukset:

  • Niillä on hallituksen jäsenistä koostuvat palkitsemisvaliokunnat, joka keskittyvät palkitsemisen toimintaperiaatteiden ja niiden osana palkkiopolitiikan valmisteluun ja toimivuuden varmistamiseen.
  • Hallituksen alaisten valiokuntien työjärjestyksissä, tai muussa dokumentaatiossa on vaateet siitä, että yhtiön hallituksen valiokuntia valittaessa varmistutaan valiokunnan jäsenten toimialaan nähden riittävästä ammattitaidosta ja pätevyydestä.

Yhtiöiden valiokunnilla oli säännöllisesti kokouksia, joiden pöytäkirjat olivat asianmukaisesti laadittu.

Valiokunnat eivät olleet käyttäneet sellaista päätäntävaltaa, joka ei niille kuuluisi. Yhtiöiden hallitukset hyväksyivät ja käyttivät päätäntävaltaa hallitusten alaisten valiokuntien käsittelemistä ja valmistelemista asioista pääsääntöisesti valiokuntien kokouksia seuraavissa hallitusten kokouksissa. Yhtiöiden toimiva johto toimi valiokunnissa esittelijöinä, asiantuntijoina sekä sihteereinä, eivätkä he osallistuneet valiokuntien päätöksiin.

Suurimmat erot yhtiöiden välillä koskivat valiokuntien työjärjestysten itsenäistä olemassaoloa, niiden laajuutta ja yksityiskohtaisuutta sekä työjärjestysten saatavuutta yhtiöiden verkkosivuilta. Lisäksi toimivan johdon rooleissa ja kuvauksissa oli vaihtelevuutta yhtiöiden valiokuntien työjärjestyksissä.

Valvojan näkemyksen mukaiset hyvät käytänteet

Finanssivalvonta pitää hyvänä käytäntöä, jossa valiokunnilla on omat työjärjestykset, joissa valiokunnan tehtävät on riittävän kattavasti kuvattu, ja että työjärjestykset ovat yleisesti saatavilla yhtiöiden verkkosivuilla. Työjärjestys voi olla myös osa työjärjestysten kokonaisuutta.

Finanssivalvonta pitää hyvänä käytänteenä sitä, että yhtiöiden toimivan johdon roolit valmistelijoina, esittelijöinä ja valiokuntien sihteereinä on valiokuntien työjärjestyksissä selkeästi kuvattu.

Finanssivalvonta antaa osana työeläkeyhtiöiden jatkuvaa valvontaa palautteen yhtiöille yhtiökohtaisista huomioista ja mahdollisista kehityskohteista. Sääntelyn tai Finanssivalvonnan ohjeiden vastaisia havaintoja ei minkään yhtiön osalta tehty.

Lisätietoja antaa

Sami Villa, vanhempi valvoja, puhelin 09 183 5432, sami.villa(at)finanssivalvonta.fi