Valvottavatiedote 28.1.2025 – 11/2025

Teema-arvio: algoritmista kaupankäyntiä harjoittavien sijoituspalvelun tarjoajien toteuttama kauppaa edeltävä valvonta

Finanssivalvonta on tehnyt vuonna 2024 teema-arvion algoritmista kaupankäyntiä harjoittavien sijoituspalvelun tarjoajien toteuttamasta kauppaa edeltävästä valvonnasta (pre-trade controls, PTC).

Algoritminen kaupankäynti voi aiheuttaa kaupankävijälle ja markkinoille riskejä1, joita pyritään hallitsemaan ja estämään etukäteen. Tämän vuoksi sijoituspalvelun tarjoajilla tulee olla mm. pre-trade-kontrolleja, joilla sijoituspalvelun tarjoajan kaupankäyntijärjestelmään mahdollisesti virheellisinä päätyvät toimeksiannot estetään (hard blocks) tai niistä hälytetään (soft blocks).

Teema-arvion tavoitteena oli selvittää, miten sijoituspalvelun tarjoajat ovat ottaneet käyttöönsä sääntelyn2 3 edellyttämiä algoritmisen kaupankäynnin pre-trade-kontrolleja. Teema-arvio on osa Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) koordinoimaa yhteistä valvontatoimenpidettä (Common Supervisory Action, CSA).

Teema-arvion kohteeksi valikoituivat ne suomalaiset sijoituspalvelun tarjoajat, jotka ovat ilmoittaneet sääntelyn mukaisesti Finanssivalvonnalle harjoittavansa algoritmista kaupankäyntiä.

Teema-arvion keskeisimmät havainnot:

  • Teema-arvioon saatujen vastausten perusteella vastaajat olivat pääsääntöisesti ottaneet käyttöönsä sääntelyn algoritmiselta kaupankäynniltä edellyttämiä pre-trade-kontrolleja.
  • Kontrollien käytännön toteutuksessa ja niihin liittyvissä menettelytavoissa, mukaan lukien integrointi markkina- ja luottoriskilimiitteihin, havaittiin kuitenkin merkittäviä eroja vastaajien välillä. Erot näyttivät pitkälti johtuvan vastaajien organisaation koosta ja niiden harjoittaman algoritmisen kaupankäynnin luonteesta ja laajuudesta.
  • Pre-trade-kontrollien hallinnoinnissa ja seurannassa havaittiin vastaajien välillä myös huomattavia eroja. Erityisesti huomiota vastauksissa kiinnitti joidenkin vastaajien toisen puolustuslinjan4 vähäinen rooli pre-trade-kontrollien hallinnoinnissa ja seurannassa. Osalla vastaajista compliance-toiminnoilla ei näyttänyt olevan mitään roolia näiden kontrollien osalta, ja yhdessä tapauksessa edes riskienhallinta ei osallistunut millään tavoin pre-trade-kontrollien hallintaan tai seurantaan. Kontrollien ja niistä aiheutuvien hälytysten käsittely jäi tällöin kokonaan operatiivisen tason vastuulle.

Lisätietoja antavat

  • Jyrki Manninen, johtava juristi, jyrki.manninen(at)finanssivalvonta.fi
  • Pasi Åkerfeldt, vanhempi tarkastaja, pasi.akerfeldt(at)finanssivalvonta.fi

Liite

Raportti: Teema-arvio algoritmista kaupankäyntiä harjoittavien sijoituspalvelun tarjoajien toteuttamasta kauppaa edeltävästä valvonnasta (pdf)

 

1 Tällaisia riskejä ovat esimerkiksi lisääntynyt riski kauppapaikkojen järjestelmien ylikuormittumisesta toimeksiantojen suuren määrän vuoksi, riskit toimintahäiriöistä, esimerkiksi päällekkäiset tai virheelliset toimeksiannot, jotka voivat johtaa markkinoiden tavanomaisesta poikkeavaan toimintaan, ja riski, että algoritmiset kaupankäyntijärjestelmät ylireagoivat markkinoiden muihin tapahtumiin.

2 Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2014/65/EU, annettu 15 päivänä toukokuuta 2014, rahoitusvälineiden markkinoista sekä direktiivin 2002/92/EY ja direktiivin 2011/61/EU muuttamisesta (uudelleenlaadittu)

3 Komission delegoitu asetus (EU) 2017/589, annettu 19 päivänä heinäkuuta 2016, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/65/EU täydentämisestä algoritmista kaupankäyntiä harjoittavien sijoituspalveluyritysten toiminnan järjestämistä koskevia vaatimuksia koskevilla teknisillä sääntelystandardeilla

4 Riskienhallinnan kolmen puolustuslinjan malli, jossa ensimmäisen linjan muodostavat operatiivista toimintaa harjoittavat työntekijät ja johto, toisen linjan riskienhallinnan ammattilaiset, ml. compliance, ja kolmannen linjan vastaajan sisäinen tarkastus.