ICT-häiriöraportointi 17.1.2025 alkaen
ICT-häiriöraportointi muuttuu 17.1.2025 DORA-asetuksen soveltamisen alkaessa. Asetuksen edellyttämät ICT-häiriöilmoitukset tehdään Finanssivalvonnan sähköisen palvelun kautta, kuten nykyisetkin ICT-häiriöilmoitukset. Uusi excel-lomake ilmoitusta varten on haettavissa Finanssivalvonnan verkkosivulta. Ohjeet ja excel-lomakkeet häiriöilmoitusten tekemiseen löytyvät täältä.
Finanssivalvonta välittää häiriöilmoitukset Euroopan valvontaviranomaisten keskitettyyn järjestelmään. Toistaiseksi pyydämme käyttämään englanninkielistä excel-lomaketta, mutta myös suomen- ja ruotsinkielinen lomake on saatavilla.
DORA-asetus mahdollistaa häiriöilmoitusten aggregoinnin ja niiden tekemisen ulkoistamisen. Finanssivalvonta on yhteydessä valvottavaan, jos näistä on tarvetta sopia jotenkin muuten, kuin aikaisempi käytäntö on ollut.
Lisätietoja antaa
Pasi Korhonen, johtava asiantuntija, puhelin 09 183 5514 tai pasi.korhonen(at)finanssivalvonta.fi