Valvottavatiedote 15.11.2024 – 72/2024

Teema-arvio: Finanssivalvonta pitää tärkeänä rahastojen kestävyystietojen selkeyttä ja riskienhallinnan roolia kestävyysriskien seurannassa

Finanssivalvonta on toteuttanut vuosina 2023–2024 kaksiosaisen teema-arvion sijoitusrahastojen ja erikoissijoitusrahastojen (jäljempänä myös ”rahastot”) kestävyysriskien huomioimisesta ja kestävyystiedoista.

Teema-arviossa tarkasteltiin kaikkia suomalaisia rahastoyhtiöitä ja erikoissijoitusrahastoja hoitavia vaihtoehtorahastojen hoitajia (jäljempänä myös yhtiöt) ja niiden hallinnoimien rahastojen viherpesuriskin ja kestävyysriskien huomioimista. Lisäksi Finanssivalvonta lähetti kahdeksalle yhtiölle laajemman kyselyn samasta aiheesta. Teema-arvio on osa Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) koordinoimaa yhteistä valvontatoimenpidettä (Common Supervisory Action, CSA).

Tässä teema-arvion toisessa osassa on tarkasteltu, miten kestävyysriskit on otettu huomioon yhtiöiden toiminnan järjestämisessä sekä miten yhtiöt noudattavat kestävän rahoituksen yhtiökohtaisia ja rahastokohtaisia tiedonantovelvoitteita käytännössä. Teema-arvion ensimmäiseen osa-alueeseen eli viherpesuriskin estämiseen liittyvät havainnot julkaistiin maaliskuussa 20241.

Teema-arvion toisen osan keskeisimmät havainnot:

  • Kuvaukset kestävyysriskien huomioimisesta sijoitusten päätöksentekoprosessissa sekä yhtiötasolla (SFDR-asetuksen2 3 artikla) että rahastotasolla (SFDR 6 artikla) olivat puutteelliset.
  • Yhtiöiden sisäisissä kuvauksissa organisaation vastuujaosta ja raportointisuhteista ei tuotu riittävän selkeästi esille riskienhallinnan roolia kestävyysriskien huomioimisessa sijoitusten päätöksentekoprosessissa.
  • Osa yhtiöistä ei käsitellyt kestävyysriskejä yhtiön hallituksessa.
  • Yhtiöiden riskienhallintaperiaatteissa ei kuvattu kestävyysriskien huomioon ottamista riittävän kattavasti.
  • Osa yhtiöistä ei ollut antanut ilmoitusta pääasiallisista haitallisista vaikutuksista kestävyystekijöihin (PAI-ilmoitusta) yhtiötasolla.
  • SFDR 8 ja 9 artiklan mukaisten rahastojen kestävyystiedoissa oli laadullisia puutteita. Ne eivät kaikkien tarkasteltavien rahastojen osalta olleet selkeitä, tiiviissä muodossa ilman saman tiedon toistamista, yksityiskohtaisia ja täsmällisiä. Lisäksi annetut tiedot eivät olleet johdonmukaisia SFDR-sääntelyn edellyttämien lomaketietojen (ennen sopimusta annettavat tiedot ja määräaikaiskatsaus) välillä.
  • Osassa rahastoissa todettiin seurattavan kestävyysriskien huomioimisen yhteydessä kestävyystekijöitä ja raportoitavan niistä, vaikka rahaston tavoitteena ei ollut SFDR-asetuksen mukaisten kestävyysominaisuuksien edistäminen tai kestävien sijoitusten tekeminen. Tämä voi antaa harhaanjohtavaa tietoa sijoittajille rahaston tavoitteista ja lisätä viherpesuriskiä. 

Finanssivalvonta pitää tärkeänä, että rahastoista sijoittajille annettavat kestävyystiedot, ovat selkeitä.

Sijoittajille annettavan tiedon tulee olla täsmällistä, johdonmukaista, perusteltavissa ja vastata tosiseikkoihin. Samojen tietojen tarpeeton toistaminen ei ole asianmukaista. Myöskään liian yleisen tason ja epäselvät kuvaukset eivät anna sääntelyn edellyttämää tietoa sijoittajille.

Yhtiöiden toiminnan järjestämisen kuvauksissa ja menettelytavoissa tulee tuoda selkeästi esille myös riskienhallinnan valvova rooli sijoitusten päätöksentekoprosessissa.

Yhtiön riskienhallinnan tulee vähintään tarkistaa ja valvoa muiden henkilöiden tekemät kestävyysriskiseurannat. Riskienhallintaa koskeviin periaatteisiin ja sisäisiin ohjeisiin tulee sisältyä kuvaukset ja menettelyt kestävyysriskien huomioimisesta ja kestävyysriskeistä vastuullisten rooleista. Finanssivalvonnan näkemyksen mukaan riskienhallintatoiminnon tulee raportoida kestävyysriskeistä säännöllisesti vähintään kvartaaleittain yhtiön hallitukselle ja toimivalle johdolle. Tarkemmat kriteerit, havainnot ja Finanssivalvonnan näkemykset ovat kuvattu liitteenä olevassa raportissa.

Teema-arvion jatkotoimet

Teema-arvioon kahdeksalle yhtiöille lähetetään kirjeet sisältäen Finanssivalvonnan havainnot ja kehotus ryhtyä toimenpiteisiin havaittujen puutteiden korjaamiseksi. Finanssivalvonta on myös edellyttänyt, että yhtiöiden hallitukset käsittelevät Finanssivalvonnan havainnot ja hyväksyvät yhtiön toimenpidesuunnitelman puutteiden korjaamiseksi. Finanssivalvonta arvioi yhtiöiden toimenpiteitä ja seuraa niiden edistymistä.

Finanssivalvonta kehottaa myös kaikkia rahastoyhtiöitä ja vaihtoehtorahaston hoitajia huomioimaan Finanssivalvonnan havainnot ja näkemykset kestävyysriskeistä ja kestävyyteen liittyvistä tiedonantovelvoitteista soveltuvin osin.

Lisätietoja antavat

  • Anna Mäkipeska, anna.makipeska(at)finanssivalvonta.fi
  • Nina Männynmäki, nina.mannynmaki(at)finanssivalvonta.fi
  • Riitta Seppä, riitta.seppa(at)finanssivalvonta.fi

Liite

Raportti: Kestävyysriskit ja kestävyyteen liittyvät tiedonantovelvoitteet
rahastotoiminnassa


1https://www.finanssivalvonta.fi/tiedotteet-ja-julkaisut/valvottavatiedotteet/2024/teema-arvio-viherpesuriski-huomioitu-kohtalaisen-suppeasti-rahastotoiminnassa/
2Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/2088 kestävyyteen liittyvien tietojen antamisesta rahoituspalvelusektorilla (jäljempänä SFDR).