EU:n kryptovaramarkkina-asetuksen (MiCA) soveltaminen alkaa, mutta markkinoilla jo toimivia yrityksiä koskevat Euroopassa eriävät siirtymäajat – asiakkaiden syytä olla varuillaan
MiCA-asetusta1 sovelletaan täysimääräisesti 30. joulukuuta 2024 alkaen. Asetus edellyttää kryptovarapalvelun tarjoajia noudattamaan ensi kertaa monia, rahoitusmarkkinoilla vakiintuneita vaatimuksia. Vaatimukset liittyvät muun muassa hallinnon järjestämiseen, johdon pätevyyteen, omiin varoihin, tietojen läpinäkyvyyteen, tietoturvaan sekä eturistiriitojen hallintaan.
Suomen siirtymäaika
Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään toimiluvan saanutta kryptovarapalvelun tarjoajaa. Nykyiset rekisteröidyt virtuaalivaluutan tarjoajat ovat olleet velvollisia hakemaan toimilupaa Finanssivalvonnalta lokakuun loppuun mennessä, jotta ne voivat jatkaa palveluidensa tarjoamista nykyisen kansallisen lain eli virtuaalivaluutan tarjoajista annetun lain nojalla korkeintaan 30.6.2025 asti (siirtymäaika). Finanssivalvonta on määräaikaan mennessä vastaanottanut seitsemän toimilupahakemusta nykyisen lain nojalla rekisteröidyiltä yrityksiltä. Hakijoiden oikeus tarjota virtuaalivaluuttaan liittyviä palveluita päättyy, mikäli niille ei myönnetä toimilupaa viimeistään siirtymäajan loppuun mennessä. Toiminta on lopetettava jo aikaisemmin, mikäli Finanssivalvonta tekee toimilupahakemuksessa kielteisen ratkaisun.
Muut jäsenvaltiot
MiCA-asetuksen soveltamiseen liittyy siirtymäaika, joka voi olla eri pituinen eri Euroopan unionin ja Euroopan talousalueen (ETA) jäsenvaltioissa. Suomessa sovelletaan kuuden kuukauden siirtymäaikaa, joka on EU:n ja ETAn lyhyimpiä. Suurimmassa osassa jäsenvaltioita siirtymäaika on 12 kuukautta tai 18 kuukautta. Jälkimmäisessä tapauksessa MiCA-asetuksen vaatimuksia aletaan soveltaa kryptovarapalveluihin vasta kesäkuussa 2026.
Kryptovaroja tai kryptovarapalveluita Suomen ulkopuolelta hankittaessa on siis syytä ottaa huomioon mahdollinen Suomesta eriävä siirtymäaika, mikäli haluaa varmistua oikeuksistaan. Siirtymäaikana palveluntarjoajaan kohdistuvat vaatimukset voivat olla hyvin lieviä. Joissakin EU- ja ETA-maissa vaatimuksena on ollut ainoastaan ilmoitus toiminnasta valvojalle ilman, että valvoja käy läpi toiminnan edellytykset. Vaikka Suomessa toiminnan edellytykset on käyty läpi ennen virtuaalivaluutan tarjoajan rekisteröinnin myöntämistä, on syytä ymmärtää, että kyse on ollut huomattavasti ja olennaisesti suppeammista vaatimuksista kuin esimerkiksi luottolaitoksilla tai sijoituspalveluyrityksillä tai mitä kryptovarapalvelun tarjoajan toimiluvan saaminen edellyttää. Näin ollen nykyiset rekisteröidyt virtuaalivaluutan tarjoajat eivät tule saamaan automaattisesti kryptovarapalvelun tarjoajan toimilupaa. Suomalaisten virtuaalivaluutan tarjoajien sekä näiden asiakkaiden on siis syytä varautua siihen, että palveluntarjoajan on mahdollisesti lopetettava toimintansa.
Mikäli asiakas hankkii Suomesta käsin oma-aloitteisesti palveluita EU:n ja ETAn ulkopuolelta, tulee ottaa huomioon, että MiCA-asetus ei tarjoa asiakkaalle mitään suojaa. Vaikka asiakas olisi alun perin hankkinut palveluita oma-aloitteisesti EU:n tai ETAn ulkopuolelta, palveluntarjoaja ei saa myöskään markkinoida asiakkaalleen uusia kryptovarapalveluita tai kryptovaroja.
Sääntely muuttuu – asiakkaan riskit eivät
Kryptovaroja tai kryptovarapalveluita hankkivan on siis oltava varuillaan, erityisesti eriävien siirtymäaikojen soveltuessa vielä noin seuraavat puolitoista vuotta. Siirtymäaikojen päättymisenkin jälkeen sekä vallitsevassa Yhdysvaltain presidentinvaalien laukaisemassa markkinahuumassa on syytä muistaa, että kryptovaroihin liittyvät riskit eivät ole muuttuneet eikä sääntelyn lisääntyminen lievennä niitä. Kryptovaroihin liittyy edelleen esimerkiksi äärimmäistä arvonvaihtelua, aggressiivista ja tuottoja korostavaa markkinointia, erityisiä tietoturvariskejä sekä korostunut huijatuksi tulemisen riski. MiCA-asetuksessa ei myöskään edellytetä kaikkia kryptovarapalvelun tarjoajia esimerkiksi arvioimaan tarjoamansa palvelun tai tuotteen soveltuvuutta asiakkailleen. Kryptovarapalvelun tarjoajien asiakkaita ei myöskään suojata palveluntarjoajan maksukyvyttömyystilanteessa, eikä toiminta ole sijoittajien korvausrahaston suojan piirissä.
Lisätietoja antaa
Tytti Tanninen, vanhempi valvoja, puhelin 09 183 5533 tai tytti.tanninen(at)finanssivalvonta.fi
Liitteet
- Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen on julkaissut 13.12.2024 varoituksen aiheesta.
- Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen tiedonanto valvottaville aiheesta.
- Lista eri EU- ja ETA-maiden siirtymäajoista Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen verkkosivuilla.
1 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/1114 kryptovarojen markkinoista sekä asetusten (EU) N:o 1093/2010 ja (EU) N:o 1095/2010 ja direktiivien 2013/36/EU ja (EU) 2019/1937 muuttamisesta.