Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä uusia valvottavia

Tämä sivu koostaa Finanssivalvonnan keskeiset tiedotteet ja kirjoitukset rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä vuodelta 2024.

Finanssivalvonnan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen toimenpiteet vuonna 2024 kohdistuivat mm. virtuaalivaluutan tarjoajiin ja kuluttajaluottoja myöntäviin toimijoihin sekä pakoteriskien arviointiin. Näillä alueilla on tarve jatkuvaan valvontaan ja valvonnan kehittämiseen, jotta voidaan vastata yhä monimutkaisempiin uhkiin.

Virtuaalivaluutan tarjoajat merkittävä riskiryhmä

Finanssivalvonta julkaisi marraskuussa 2024 yhteenvedon virtuaalivaluutan tarjoajia koskevasta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarviosta. Arvion mukaan virtuaalivaluuttojen anonyymi luonne ja maailmanlaajuinen saatavuus tekevät niistä houkuttelevia rikollisille toimijoille. Ne mahdollistavat maksut henkilöltä toiselle rajat ylittävästi lähes reaaliaikaisesti. Lisäksi virtuaalivaluuttojen siirtojen osapuolten tunnistaminen on useissa tapauksissa erittäin vaikeaa.

Hallintakeinojen osalta sektorilla toimivilla on huomattavia puutteita esimerkiksi riskien arvioinnissa sekä toiminnan organisoinnissa sääntelyn edellyttämällä tavalla. Myös asiakassuhteiden jatkuvaan seurantaan liittyvissä menettelyissä on parannettavaa.

Kansallinen virtuaalivaluutan tarjoajia koskeva sääntely on korvattu EU:n kryptovara-asetuksella eli niin kutsutulla MiCA-asetuksella. Virtuaalivaluutan tarjoajia koskevaan rekisteriin merkittyjen toimijoiden tulee hakea uuden sääntelyn mukaista kryptovarapalvelun tarjoajan toimilupaa, mikäli ne aikovat jatkaa toimintaansa. Toimilupaprosessissa Finanssivalvonta kiinnittää erityistä huomiota siihen, että rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen menettelyt on järjestetty sääntelyn edellyttämällä tavalla.

Kuluttajaluottojen myöntäjät uusi valvottavaryhmä

Kertomusvuotta edeltävänä vuonna 2023 kuluttajaluottojen myöntäjät tulivat Finanssivalvonnan valvontaan. Niiden rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevassa selvityksessä havaittiin riskienhallinnassa vaihtelevia puutteita.

Selvityksen perusteella Finanssivalvonnan aktiivisilla toimilla on ollut positiivinen vaikutus toimijoiden rahanpesua ja terrorismin rahoittamista koskevan riskitietoisuuden laajentamisessa ja tätä kautta riskienhallinnassa. Valtaosa toimijoista on reagoinut Finanssivalvonnan lisäselvityspyyntöihin ripeästi. Toimijat ovat ottaneet Finanssivalvonnan antaman palautteen vastaan kehittämällä sisäisiä riskienhallintaprosessejaan rahanpesun estämisen tehostamiseksi. Selvityksen havaintoja käytetään pohjana riskiperusteisen jatkuvan valvonnan kohdistamisessa.

Finanssivalvonta arvioi myös rekisteritietojen ajantasaisuutta sekä sitä, täyttävätkö rekisteröidyt toimijat rekisteröinnin edellytyksiä, ja päivitti useiden toimijoiden rekisteritietoja vastaamaan paremmin nykyisiä sääntelyvaatimuksia.

Finanssivalvonta tulee jatkuvassa valvonnassa kiinnittämään huomiota siihen, että toimijat ilmoittavat rekisteriin merkittyjen tietojen muutoksista.

Pakoteriskiarvio

Finanssivalvonta julkaisi syksyllä 2024 yhteenvedon pakoteriskiarviosta. Riskiarvio kattaa Finanssivalvonnan rahanpesulain nojalla valvomat sektorit. Pakoteriskiarviossa arvioidaan kunkin sektorin osalta pakotesääntelyn ja kansallisten jäädyttämispäätösten noudattamiseksi laadittuja toimintaperiaatteita, menettelytapoja ja sisäistä valvontaa suhteessa sektorin riskialtistukseen.

Riskiarvion mukaan pakoteriskialtistus on kohonnut sellaisilla toimialoilla, joilla tarjotaan erilaisia rajat ylittäviä maksupalveluita, jotka mahdollistavat varojen siirtämisen nopeasti ja helposti paikasta toiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi kansainvälisiä maksupalveluita tarjoavat luotto- ja maksulaitokset. Näiden toimijoiden on syytä kiinnittää erityistä huomioita toimintaperiaatteiden, menettelytapojen ja sisäisen valvonnan tasoon.

Myös rahanvälittäjien ja virtuaalivaluuttapalveluntarjoajien on syytä kiinnittää erityistä huomiota siihen, että niillä on riittävät toimintaperiaatteet ja menettelytavat pakotesääntelyn noudattamiseksi. Hallintakeinojen tasoa ja hallintakeinojen puutteisiin liittyviä riskejä on arvioitu suhteessa laissa sekä Finanssivalvonnan määräyksissä ja sitovissa ohjeissa esitettyihin vaatimuksiin.

Riskiarvion yhteenvedon kanssa julkaistiin viranomaisyhteistyössä saatuja sekä luotettavista julkisista lähteistä peräisin olevia tietoja tunnistetuista tavoista kiertää pakotteita. Tämän tarkoituksena on ollut antaa valvottaville tietoa, jota ne voivat hyödyntää laatiessaan omia toimintaperiaatteita ja menettelytapoja pakotteiden kiertämisen ehkäisemiseksi.

Artikkelin kirjoittamisessa on käytetty apuna tekoälyä. Artikkeli on kuitenkin Finanssivalvonnan asiantuntijoiden viimeistelemä ja tarkastama.