5. Kaupankäynnin valvonta
Arvopaperimarkkinoiden toimivuus edellyttää, että sijoittajat voivat luottaa markkinoihin ja niillä toimiviin osapuoliin. Väärinkäytökset, kuten sisäpiiritiedon väärinkäyttö ja markkinoiden manipulointi, heikentävät tätä luottamusta ja ovat sen vuoksi kiellettyjä markkinoiden väärinkäyttöasetuksessa. Kaupankäynnin valvontatiimimme tutkii epäilyttävät tapahtumat ja mahdolliset väärinkäytökset arvopaperimarkkinoilla.
Valvonta vuonna 2024 ja painopisteitä vuodelle 2025
Markkinoiden väärinkäyttöepäilyä koskevista ilmoituksista
Vuonna 2024 vastaanotimme markkinoilta kaikkiaan 204 STOR-ilmoitusta (Suspicious Transaction and Order Report) sellaisista toimeksiannoista ja liiketoimista, joissa voi olla kyse sisäpiirikaupoista tai markkinoiden manipuloinnista tai näiden yrityksestä1. Markkinoiden ylläpitäjiltä, kuten pörsseiltä, ilmoituksia oli yhteensä 90 ja rahoitusvälineitä koskevien toimeksiantojen vastaanottamiseen, välittämiseen tai toteuttamiseen osallistuvilta tahoilta, kuten pankeilta ja sijoituspalveluyrityksiltä, 114. Kaikista STOR-ilmoituksista kaksi kolmasosaa oli peräisin kotimaisilta toimijoilta ja kolmasosa ulkomaisilta toimijoilta, mikä vastaa edellisvuoden tasoa ja jakaumaa. STOR-ilmoitusten lukumäärässä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta edellisvuoteen verrattuna.
Kuvio 2. Finanssivalvonnalle toimitetut STOR-ilmoitukset vuosina 2017–2024
MAR:n mukaisten STOR-ilmoitusten lisäksi kenellä tahansa markkinatoimijalla on mahdollisuus toimittaa väärinkäytösepäilyjä (nk. whistleblowing-järjestelmä) tai vapaamuotoisia markkinahavaintoja Finanssivalvonnalle2. Tällaisia havaintoja tai epäilyjä sisäpiiritiedon väärinkäytöstä, markkinoiden manipuloinnista tai johtohenkilöiden liiketoimista vastaanotimme vuonna 2024 yhteensä 15. Tutkinnan edesauttamiseksi on tärkeää, että ilmoitus sisältää epäilyn aiheen kuvaamisen lisäksi mahdollisimman selkeät ja kattavat tiedot epäilystä tai epäilyttävästä tapahtumasta tarkkoine ajankohtineen ja muine yksilöintitietoineen.
Markkinatoimijoilta vastaanotettujen markkinoiden väärinkäyttöä koskevien epäilyilmoitusten lisäksi seulomme ja analysoimme kaupankäyntitapahtumia hyödyntäen omia valvontajärjestelmiämme ja -menettelyitämme.
Markkinoiden väärinkäyttöepäilyä koskevista tutkinnoista ja toimenpiteistä
Tutkinnassa hyödynnämme erityisesti kaupparaportointitietoja3 sekä muuta yksityiskohtaista valvonta-aineistoa ja hankimme tarvittaessa lisätietoja asian tai epäilyn selvittämiseksi muun muassa selvitys- ja virka-apupyynnöin. Pelkästään kaupparaportointitietoja Finanssivalvonnan tietokantaan raportoitiin vuonna 2024 yhteensä noin 145 miljoonasta transaktiosta. Valvontadatan laadun korkea taso on olennaista Finanssivalvonnan työtehtävien ja valvonnan tehokkaan suorittamisen kannalta. Vuonna 2025 tulemme kiinnittämään erityistä huomiota muun muassa kaupparaportoinnin päätöksentekijätietojen kattavuuteen ja oikeellisuuteen. Myös puhelinnauhoitteiden saatavilla olo ja STOR-ilmoitusten asianmukainen toimittaminen Finanssivalvonnalle on huomiomme kohteena. Havaintomme mukaan ilmoituksia tulee melko keskittyneesti tietyiltä samoilta toimijoilta.
Yksityiskohtainen ja laaja kaupankäyntiä koskeva aineisto mahdollistaa myös tekoälyn hyödyntämisen valvonnassa. Tätä kehitystyötä jatkamme sekä sisäisesti että osallistumalla Euroopan arvopaperimarkkinoiden valvojien ja Euroopan komission tekoälyhankkeisiin.
Vuonna 2024 tutkimme yhteensä 156 sisäpiiritiedon väärinkäyttöä ja 37 markkinoiden manipulointia koskevaa valvontatapausta. Näitä aihealueita koskevien tutkittujen tapausten lukumäärien kehitys ilmenee alla olevasta kuviosta.
Kuvio 3. Finanssivalvonnan tutkimat sisäpiiritiedon väärinkäyttöä ja markkinoiden manipulointia koskevat valvontatapaukset vuosina 2017–2024
Mikäli tutkinnan lopputulemana on syytä epäillä sisäpiiritiedon väärinkäyttöä, markkinoiden manipulointia tai muuta MAR:n mukaista rikettä, puutumme asiaan joko hallinnollisin seuraamuksin tai tekemällä rikosepäilystä tutkintapyynnön poliisille. Tutkintapyyntöjä epäillyistä sisäpiiritiedon väärinkäytöistä ja markkinoiden manipulaatiosta teimme vuonna 2024 edellisiä vuosia enemmän. Myös hallinnollisia seuraamuksia määräsimme markkinoiden väärinkäyttöasetuksen menettelytapasäännösten laiminlyönneistä usealle luonnolliselle henkilölle, kun alkuvuodesta 2024 määräsimme listayhtiön entiselle hallituksen jäsenelle seuraamusmaksun kaupoista suljetun ajanjakson aikana ja loppuvuodesta yhteensä kuusi seuraamusmaksua yhtiöiden johtohenkilöille ja muille luonnollisille henkilöille laiminlyönneistä, jotka koskivat johtohenkilöiden liiketoimi-ilmoituksia4. Tutkintapyyntöjen ja hallinnollisten seuraamusten määrän kasvuun ovat osaltaan vaikuttaneet muun muassa valvonnan painotukset ja riskiperusteisuus sekä edelleen kehittyneet valvontaprosessit ja -järjestelmät.
Olemme valvonnassamme havainneet edelleen johtohenkilöiden liiketoimien ilmoittamisen laiminlyöntejä, minkä seurauksena suuntaamme valvontaa tälle osa-alueelle edelleen vuonna 2025 korostaen erityisesti listayhtiöiden velvollisuutta informoida johtohenkilöitä sääntelyn velvoitteista.
Markkinoiden manipuloinnin valvonnassa painotimme näennäiskauppoja ja kaupankäyntiä, jossa rahoitusvälineen kurssiin vaikutetaan toistuvasti pienillä kaupoilla tai aggressiivisesti. Kirjoitimme näennäiskaupoista muun muassa Markkinat-tiedotteessa käymällä läpi sijoituspalvelun tarjoajien hyviä käytäntöjä näennäiskauppojen valvonnassa ja ennaltaehkäisyssä sekä kaupankäynnin erityistilanteita. Markkinoiden manipuloinnin valvonnassa jatkamme valvonnan suuntaamista näiden teemojen parissa osana tutkinnassa olevien tapausten selvittämistä.
Kansainvälisestä yhteistyöstä
Osallistuimme ESMA-yhteistyön puitteissa markkinoiden luotettavuutta ja eheyttä edistävän työryhmän toimintaan. Ryhmässä käsitellään sääntelyyn ja valvontaan liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä, joista vuonna 2024 painottuivat erityisesti Listing Actin muutosten implementointiin liittyvät asiat.
Toteutimme kahdenvälisen valvojavaihdon Hollannin arvopaperimarkkinavalvojan (AFM) kanssa kehittääksemme ja jakaaksemme omaa osaamistamme ja parhaita käytänteitä markkinoiden väärinkäytöstutkinnan menetelmistä, prosesseista, valvontajärjestelmistä, tietolähteistä ja datan hyödyntämisestä. Jatkoimme myös kansainvälisen yhteistyön syventämistä korkomarkkinoita koskevien väärinkäytösten valvonnassa. Lisäksi kävimme aktiivista kahdenvälistä keskustelua erityisesti pohjoismaisten arvopaperimarkkinavalvojien kanssa ajankohtaisista teemoista. Jatkamme tätä yhteistyötä valvontaa, sääntelyä ja epäilyjä koskevien asioiden tutkintaa koskevissa asioissa myös jatkossa.
Sääntelymuutoksista
Joulukuussa 2024 voimaan tulleet Listing Actiin liittyvät markkinoiden väärinkäyttöasetuksen muutokset kevensivät osaltaan liikkeeseenlaskijoiden ja johtohenkilöiden velvoitteita. Finanssivalvonta päätti, että Suomessa johdon liiketoimi-ilmoitusten raja-arvona noudatetaan asetuksen mukaista 20 000 euroa (aikaisemmin 5 000 euroa). Johtohenkilöille suljetun ikkunan aikana sallittua kaupankäyntiä laajennettiin koskemaan myös muita rahoitusvälineitä kuin osakkeita koskevia palkitsemis-, omistus- ja säästöjärjestelmiä ja liiketoimia, joihin ei liity johtohenkilön aktiivisia sijoituspäätöksiä (muun muassa perinnöt, lahjat). Omilla osakkeilla tehtyjen liiketoimien raportointi muiden kauppapaikkojen viranomaisille siirtyi liikkeeseenlaskijoilta valvontaviranomaisten tehtäväksi. Markkinoiden tunnustelussa siirryttiin niin sanottuun turvasatamatyyppiseen sääntelyyn. Markkinoiden tunnusteluun liittyvien menettelytapojen noudattaminen muuttui tiedon ilmaiseville markkinaosapuolille vapaaehtoiseksi, mutta menettelytapojen noudattamisella saa jatkossakin suojaa laittomalta sisäpiiritiedon ilmaisulta. Myös näistä aiheista kerrottiin viime vuoden listayhtiötilaisuuksissa (esitysmateriaali).
Kryptovaroja koskevista markkinoiden väärinkäyttösäännöksistä
EU:n kryptovarojen markkinoista annetun asetuksen (MiCA) markkinoiden väärinkäytön estämistä ja kieltämistä koskevan sääntelyn soveltaminen alkoi 30.12.2024. Säännökset koskevat kryptovaroja, jotka ovat kaupankäynnin kohteena tai joiden ottamista kaupankäynnin kohteeksi on pyydetty. Sääntely kieltää kryptovarojen osalta sisäpiirikaupat, sisäpiiritiedon laittoman ilmaisemisen ja markkinoiden manipuloinnin.
MICA-asetuksen mukaisesti luonnolliset ja oikeushenkilöt, jotka ammattinsa puolesta järjestävät tai toteuttavat liiketoimia kryptovaroilla, ovat velvollisia ilmoittamaan toimivaltaiselle viranomaiselle kaikista perustelluista epäilyistä, jotka koskevat toimeksiantoa tai liiketoimea, myös sen peruuttamista tai muuttamista, sekä muita hajautetun tilikirjan teknologian toimintaan liittyviä näkökohtia, kuten konsensusmekanismia, ja joiden mukaan tietyt olosuhteet saattavat viitata siihen, että markkinoiden väärinkäyttöön on syyllistytty, syyllistytään tai todennäköisesti syyllistytään.
Kryptovarojen liikkeeseenlaskijoiden, tarjoajien ja kaupankäynnin kohteeksi ottamista hakevien henkilöiden on myös ilmoitettava yleisölle mahdollisimman pian niitä suoraan koskevasta sisäpiiritiedosta siten, että yleisöllä on nopea pääsy kyseiseen tietoon ja että tietoa voidaan arvioida perusteellisesti, asianmukaisesti ja oikea-aikaisesti yleisön keskuudessa.
Tarkemmat menettelyohjeet sisäpiiritiedon julkistamisesta ja markkinoiden väärinkäyttöä koskevasta ilmoitusvelvollisuudesta tullaan antamaan komission 2-tason täytäntöönpanoasetuksissa. Finanssivalvonnan verkkopalvelussa on julkaistu kryptovaratoimijoita koskevia ohjeita sisäpiiritiedon julkistamisesta ja julkistamisen lykkäämisestä sekä markkinoiden väärinkäytön estämistä ja havaitsemista koskevasta ilmoitusvelvollisuudesta. Verkkopalvelua täydennetään komission 2-tason asetusten antamisen jälkeen.
Lisätietoja antavat:
- Sari Helminen, toimistopäällikkö, sari.helminen(at)finanssivalvonta.fi tai puhelin 09 183 5264
- Esitteet ja ostotarjoukset: Marianne Demecs, johtava valvoja, marianne.demecs(at)finanssivalvonta.fi tai puhelin 09 183 5366
- Tiedonantovelvollisuuden valvonta: Rickard Sandell, vanhempi juristi, rickard.sandell(at)finanssivalvonta.fi tai puhelin 09 183 5353
- Kaupankäynnin valvonta: Hermanni Teräväinen, johtava valvoja, hermanni.teravainen(at)finanssivalvonta.fi tai puhelin 09 183 5346
1 Markkinoiden väärinkäytön estämistä ja havaitsemista koskeva ilmoitusvelvollisuus - Liikkeeseenlaskijat ja sijoittajat - www.finanssivalvonta.fi
2 Väärinkäytösepäily - Meistä - www.finanssivalvonta.fi
3 Kaupparaportointi - Raportointi - www.finanssivalvonta.fi
4 Seuraamusmaksu kolmelle yhtiölle johtohenkilöiden liiketoimi-ilmoitusten viivästymisistä - 2024 - www.finanssivalvonta.fi ja Seuraamusmaksu kolmelle luonnolliselle henkilölle johtohenkilöiden liiketoimi-ilmoitusten viivästymisistä - 2024 - www.finanssivalvonta.fi