Anvisningar om försäkringsförmedlares marknadsföring
Finansinspektionen rekommenderar försäkringsförmedlare att även tydligt uppge vilken del av verksamheten Finansinspektionen övervakar när de bedriver annan verksamhet än verksamhet som övervakas av Finansinspektionen och de på sin webbplats, i tryckalster eller annan marknadsföring uppger att de har registrerats eller övervakas av Finansinspektionen.
Enligt Finansinspektionens tolkning innebär definitionen av ombud och marknadsföringsbestämmelsen i 34 § i lagen om försäkringsdistribution att ombudet inte får ge en vilseledande bild av verksamhetens självständighet eller oberoende.
Finansinspektionen rekommenderar ombud att uppge att det verkar som ombud senast i det skede då frågan om försäkring tas upp för första gången. Ombud bör i sin egenskap av ombud vid sin första kontakt med en eventuell kund uppge vilka försäkringsgivare de representerar. De försäkringsgivare som representeras bör tydligt framgå av skriftligt och elektroniskt marknadsföringsmaterial. Meddelandesättet bör inte få fördunkla att det är fråga om ett ombudsförhållande
Enligt Finansinspektionens tolkning utgör inte 34 § 4 mom. i lagen om försäkringsdistribution ett hinder för ombudet att bedriva s.k. imagemarknadsföring. Ombudet får med andra ord marknadsföra sin firma och till den också foga reklamfraser och/eller ett firmamärke utan att det samtidigt uppger vilka försäkringsgivare det representerar eller att det verkar som ombud.
Enligt Finansinspektionens tolkning kan en försäkringsmäklare dock utan hinder av definitionen av försäkringsmäklare och det oberoende som förutsätts av försäkringsmäklare i allmänna ordalag presentera översikter över försäkringsmarknaden och försäkringsprodukter som upprättats opartiskt och på lika grunder, när försäkringsmäklaren marknadsför sina egna tjänster och sin sakkunskap till exempel på sin webbplats.
Tillämpliga lagrum
- Lag om försäkringsdistribution (234/2018) 5 §, 30 §, 34 §, 57 §