Finansinspektionens namn används i bedrägeriförsök
Bluffmeddelanden där avsändaren kräver betalning av tillgångar som är föremål för sanktioner har skickats i Finansinspektionens namn. Finansinspektionen har inget att göra med dessa meddelanden och uppmanar mottagaren att inte reagera på dem.
Finansinspektionen ber inte konsumentkunder om betalningar, personliga koder eller lösenord och skickar inte heller några bekräftelselänkar per e-post. Om du får ett suspekt meddelande eller faktura där Finansinspektionen nämns, ta då direkt kontakt med Finansinspektionen via någon annan kommunikationskanal än länken eller telefonnumret i bluffmeddelandet.
Det kan hända att Finansinspektionens namn används i bedrägligt syfte så att företag, organisationer eller privatpersoner uppmanas att till exempel överföra pengar via Finansinspektionen. Finansinspektionen tillhandahåller inte sådana finansiella tjänster och uppbär till exempel inte serviceavgifter eller skatter för internationella penningöverföringar. Finansinspektionen hanterar inte heller kreditkortsuppgifter.
Närmare upplysningar
Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 50 30, vardagar kl. 9–16.
Läs mer
- På Finansinspektionens webbplats: Bedrägerier
- Blogginlägg 11.3.2019 ”Taisin tulla huijatuksi” (Jag tror jag blev lurad), på finska
- Fines webbplats: Turvallisuus ja tietosuoja (Säkerhet och dataskydd), på finska
Motsvarande webbnyhet på finska publicerades den 3 oktober 2024.