Bedragare utnyttjar coronaviruset – se upp för nätfiske!
Undantagsförhållandena har ökat antalet bedrägeriförsök. Finansinspektionen vill påminna om hur allmänheten kan undvika bedrägerier.
Bedrägeriförsök görs t.ex. per e-post, i sociala medier och på falska webbplatser som ser ut som webbnyheter. Bedragare använder också traditionella kommunikationskanaler, såsom telefon och sms.
Nonchalera skumma kontakter, klicka inte på märkliga länkar och öppna inte heller bilagor till misstänksamma e-postmeddelanden.
Följ kända och tillförlitliga källor, såsom myndighetskanaler, när du vill ha information om coronaviruset. Banker, försäkringsbolag och andra tjänsteleverantörer som övervakas av Finansinspektionen informerar om sina tjänster på sina egna webbplatser och i sina kundbetjäningskanaler.
Kom ihåg att myndigheterna och bankerna aldrig ber dig lämna ut dina personliga uppgifter per telefon, e-post eller sms. De ber aldrig heller att logga in i webb- eller mobiltjänster genom länkar som sänds via dessa kanaler. Med personliga uppgifter avses t.ex. nätbankskoder och betalkortsuppgifter.
För ytterligare upplysningar
kontakta Finansinspektionens kommunikationsenhet.
Kommunikationsenhetens servicenummer 09 183 5250 betjänar vardagar kl. 9–16 (på skärtorsdagen och nyårsafton kl. 9–13) och hjälper uppringaren att hitta information i redan publicerat material samt handleder vidare.
Se också
- Finansinspektionen: Vad borde få varningsklockorna att ringa?
- Cybersäkerhetscentret vid Transport- och kommunikationsverket: Coronarelaterade bedrägerier cirkulerar på nätet – fundera på vad du klickar (på finska)
- Institutet för hälsa och välfärd THL: Aktuellt om coronaviruset
- Statsrådet: Information om coronaviruset per telefon och chatt
- Försäkrings- och finansrådgivningen FINE: Säkerhet och dataskydd (på finska)