Tillsynsmeddelande 28.1.2025 – 11/2025

Tematisk bedömning om kontroller före handel hos tillhandahållare av investeringstjänster som bedriver algoritmisk handel

Finansinspektionen genomförde 2024 en tematisk bedömning om kontroller före handel (pre-trade controls, PTC) hos tillhandahållare av investeringstjänster som bedriver algoritmisk handel.

Algoritmisk handel kan medföra risker1 för handlaren och marknaden och målet är att hantera och förhindra dem på förhand. Därför ska tillhandahållare av investeringstjänster använda bland annat pre-trade-kontroller så att de kan blockera (hard blocks) eller generera varningar (soft blocks) om eventuella felaktiga order på sin handelsplattform.

Målet med den tematiska bedömningen var att utreda hur tillhandahållare av investeringstjänster har implementerat pre-trade-kontroller som krävs av regleringen2 3. Den tematiska bedömningen ingår i en gemensam tillsynsåtgärd (Common Supervisory Action, CSA) som samordnas av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma).

Föremål för den tematiska bedömningen var de finländska tillhandahållare av investeringstjänster som i enlighet med regleringen har anmält till Finansinspektionen att de bedriver algoritmisk handel.

De viktigaste observationerna i den tematiska bedömningen:

  • På basis av svaren från den tematiska bedömningen har företagen i regel implementerat pre-trade-kontroller som regleringen kräver för algoritmisk handel.
  • I det praktiska genomförandet av kontrollerna och förfaringssätten i anslutning till dem, inklusive integreringen med marknads- och kreditrisklimiter, observerades dock betydande skillnader mellan företagen. Skillnaderna verkar i hög grad bero på storleken på företagets organisation samt på arten och omfattningen på den algoritmiska handel de bedriver.
  • I hanteringen och uppföljningen av pre-trade-kontroller observerades också betydande skillnader mellan företagen. Utifrån svaren fästes särskild uppmärksamhet vid den andra försvarslinjens4 obetydliga roll i hanteringen och uppföljningen av pre-trade-kontroller. Hos en del av företagen verkade compliance-funktionen inte ha någon roll alls när det gäller kontrollerna, och i ett fall deltog inte ens riskhanteringen på något sätt i hanteringen eller uppföljningen av pre-trade-kontroller. Hanteringen av kontrollerna och de varningar de genererar låg därmed helt på den operativa nivåns ansvar.

Närmare upplysningar lämnas av

  • Jyrki Manninen, ledande jurist, jyrki.manninen(at)finanssivalvonta.fi
  • Pasi Åkerfeldt, senior inspektör, pasi.akerfeldt(at)finanssivalvonta.fi

Bilaga

Rapport: Tematisk bedömning om kontroller före handel hos tillhandahållare av investeringstjänster som bedriver algoritmisk handel (pdf)

 

1 Sådana risker är till exempel en ökad risk för överbelastning i systemen på handelsplatser till följd av stora ordervolymer, risker för driftstörningar, risk för att algoritmisk handel ska generera dubbla eller felaktiga order eller på annat sätt brista på ett sätt som kan skapa en oordnad marknad samt risk för att de algoritmiska handelsplattformarna överreagerar på andra marknadshändelser.

2 Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU av den 15 maj 2014 om marknader för finansiella instrument och om ändring av direktiv 2002/92/EG och av direktiv 2011/61/EU (omarbetning)

3 Kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/589 av den 19 juli 2016 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU med avseende på tekniska tillsynsstandarder som fastställer organisatoriska krav på värdepappersföretag som bedriver algoritmisk handel

4 Riskhanteringsmall med tre försvarslinjer där den första linjen består av anställda som bedriver operativ verksamhet och ledningen, den andra linjen av riskhanteringsexperter, inkl. compliance, och den tredje linjen av företagets internrevision.