Tillsynsmeddelande 2.12.2024 – 79/2024

Tematisk bedömning om skade- och livförsäkringsbolagens internrevisionsfunktion – betydande skillnader i arbetssätt och resurser

Finansinspektionen har under 2024 kartlagt hur försäkringsbolagens internrevision arbetar, dess kompetens och huruvida funktionen har tillräckliga resurser. Avsikten med den tematiska bedömningen var att utreda på vilket sätt skade- och livförsäkringsbolagen har ordnat internrevisionsfunktionen och säkerställt att den genomförs på ändamålsenligt sätt. Målet var också att utreda hurdana förfaranden, anvisningar och verktyg bolagen utnyttjar inom sin revisionsfunktion för att säkerställa att den är oberoende och effektiv.

I tillsynsmeddelandet lyfter man fram rekommendationer, god praxis och utvecklingsobjekt som grundar sig på resultaten av utredningen, och med vilka det är möjligt att stärka internrevisionens oberoende uppgift och ställning i förhållande till den operativa verksamheten att omfattande genomföra inspektioner och andra eventuella bedömningar som gäller bolagets verksamhet samt att rapportera om dem till högsta ledningen.

I enkäten deltog 22 skade- och livförsäkringsbolag som fått koncession i Finland. Observationerna grundar sig på enkätsvaren och stöder tidigare observationer inom den fortlöpande tillsynen, enligt vilka det finns betydande skillnader i hur försäkringsbolagens internrevision arbetar och i avsatta resurser.

De viktigaste observationerna i den tematiska bedömningen är:

  • säkerställandet av funktionens resurser och kompetens är bristfällig
  • revisionsplanernas kvalitet och omfattning bör utvecklas
  • växelverkan mellan internrevisionen och styrelsen bör utvecklas.

Närmare upplysningar lämnas av

  • Jaana Friman, Senior övervakare, jaana.friman(at)fiva.fi
  • Santeri Palojärvi, Senior övervakare, santeri.palojarvi(at)fiva.fi

Bilaga

Det mera omfattande tillsynsmeddelandet