Finansinspektionens elektroniska kommunikation utvidgas att gälla en del av anmälningarna om lämplighetsprövning
Finansinspektionen tog den 15 juni 2020 i bruk elektronisk kommunikation med två pilottjänster: rapporteringen av antalet kundklagomål till Finansinspektionen och anmälan om användning av anknutet ombud i investeringstjänsterna. I december 2020 togs en anmälningstjänst i anslutning till prospektregistret i produktionsbruk.
Från och med den 14 juli 2021 utvidgas den elektroniska kommunikationen att även gälla anmälningar om lämplighetsprövning (tjänstebeskrivning) i följande tillsynssektorer:
- kreditinstitut (blankett L)
- värdepappersföretag (blankett S)
- fondbolag (blankett R)
- förvaltare av alternativa investeringsfonder (blankett A)
E-tjänsten gör det möjligt att använda en dataskyddad förbindelse. I utvecklingen av systemhelheten har det fästs särskild uppmärksamhet vid dataskyddet samt vid att ärendena behandlas konfidentiellt.
Vid inlämningen av anmälningar om lämplighetsprövning tillämpas en övergångstid 14.7―31.8.2021, under vilken anmälningar även kan skickas med blanketterna på webbplatsen per e-post till Finansinspektionens registratorskontor: kirjaamo(at)finanssivalvonta.fi. Efter övergångsperioden ska ovan nämnda aktörer lämna anmälningarna via e-tjänsten.
Identifikation och fullmakter i Suomi.fi-tjänsten
Användningen av e-tjänsten kräver alltid stark autentisering då personen har en finsk personbeteckning. Autentisering och beviljande av fullmakt att sköta ärenden för ett företag eller ett samfund görs via tjänsten Suomi.fi (https://www.suomi.fi/hemsidan/).
Användarna identifierar sig i systemet t.ex. med sina personliga nätbankskoder eller mobilcertifikat.
För att kunna uträtta ärenden för företag och samfund krävs gällande Suomi.fi-fullmakter. För närvarande kan en verkställande direktör via tjänsten Suomi.fi-fullmakter ensam ge en person fullmakt att företräda företaget eller samfundet även i fall där minst två personer ska ha namnteckningsrätt. Finansinspektionen rekommenderar att en verkställande direktör i ett större företag och samfund fortfarande ger fullmakt i form av fullmaktsrätt, vilket innebär att fullmaktstagaren även kan vidarebefullmäktiga personer och administrera fullmakterna på samma sätt som verkställande direktören.
Beträffande företag och samfund ska fullmakt ges för minst en e-tjänst innan ett ärende kan skötas. För anmälningar om lämplighetsprövning fullmaktsärandet kan hittas med rubriken anmälning om lämplighets -och tillförlighetsbedömning av personer inom finansbranschen. Närmare information om fullmakter finns på webbplatsen Suomi.fi: https://www.suomi.fi/fullmakter/.
Testmiljö för e-tjänster
Finansinspektionens e-tjänster kan testas i en för ändamålet avsedd produktionstestmiljö på vilken inloggning sker via Suomi.fi-tjänsten eller i fortsättningen även med Finansinspektionens ID-koder. I testmiljön kan både tillgängliga e-tjänster och nya e-tjänster som lagts till i testningssyfte testas kontinuerligt. Uppgifterna blir kvar i testdatabasen och behandlas inte som ett verkligt ärende. Vid behov kan handläggning av ett testärende på Finansinspektionen avtalas särskilt (meddelandetjänsten och meddelande av beslut och kvitteringar).
Det följande stegen i utvidgningen av den elektroniska kommunikationen
Avsikten är att utöka den elektroniska kommunikationen med följande två nya tjänster:
- anmälningar av transaktioner utförda av personer i ledande ställning. Nuvarande anmälningsförfarande på webbplatsen: Anmälan av transaktioner utförda av personer i ledande ställning
- ansökningar för fastställande av placeringsfondernas stadgar: Lag om placeringsfonder
Närmare information om införandet av de nya tjänsterna skickas innan de överförs i produktion.
Närmare information om e-tjänsten
Webbplatsen för Finansinspektionens elektroniska kommunikation: Finansinspektionens elektroniska kommunikation
Frågor om e-tjänsterna
Per e-post: fiva-asiointi(at)finanssivalvonta.fi