Försäkringsdistribution via en ombudskanal
Finansinspektionen fäster på hösten 2020 särskild uppmärksamhet vid försäkringsdistribution som sker via en ombudskanal.
Finansinspektionen påminde genom sin begäran om utredning i september 2020 flera försäkringsbolag om skyldigheten att se till att ombuden har tillräcklig kompetens såväl om försäljning av försäkringsprodukter som om registrering som försäkringsförmedlare. De bristfälliga uppgifterna i Finansinspektionens försäkringsförmedlarregister visade att alla ombud inte hade fått tillräcklig introduktion för att kunna distribuera försäkringar i enlighet med lagen om försäkringsdistribution (234/2018).
Finansinspektionen förutsatte åtgärder för att korrigera den bristfälliga registreringen senast den 1 november 2020. Finansinspektionen förutsätter också att försäkringsbolagen genom intyg bekräftar att deras ombud och sidoverksamma ombud har tillräcklig yrkeskompetens i samband med ny registrering fr.o.m. den 5 oktober 2020.
Finansinspektionen övervakar näringsförbud som en del av tillsynen av försäkringsförmedlarnas goda vandel. Uppgifterna fås från näringsförbudsregistret på tjänstens vägnar, och nya sökanden av anteckning i registret behöver således inte längre foga utdrag från näringsförbudsregistret till sina ansökningar.
Närmare upplysningar lämnas av
- Antti Lampinen, marknadsövervakare, antti.lampinen(at)fiva.fi, eller tfn 09 183 5518
- Tommi Laitiainen, biträdande jurist, tommi.laitiainen(at)fiva.fi, eller tfn 09 183 5213
Bilaga
Brevet med begäran om utredning: Försäkringsdistribution via en ombudskanal