Finansinspektionen öppnar Innovation HelpDesk
Finansinspektionen öppnar idag Innovation HelpDesk för FinTech-aktörer och andra innovatörer inom branschen – både gamla och nya.
Mål
- att öka dialogen mellan Finansinspektionen och FinTech-aktörerna
- att skapa en positiv anda som stöder utvecklingen inom branschen
- att göra det lättare att närma sig tillsynsmyndigheten
- att öka aktörernas kännedom om regleringens innehåll inom finansbranschen och tolkningarna i anslutning till den
- att effektivera utvecklingen av innovationer och underlätta de senare egentliga ansökningsprocesserna
Ramvillkor
- ersätter inte innovatörernas eget arbete – hemläxorna måste göras
- ersätter inte konsulter (t.ex. advokater)
- är inte ett löfte om positiva tillsynsbeslut i fortsättningen
– Genom HelpDesk strävar vi efter att ge generella anvisningar om regleringen och tillsynsfrågor i anslutning till innovationer samt att handleda företagen att upprätta nödvändiga tilläggsutredningar t.ex. före en eventuell officiell ansökningsprocess, berättar avdelningschef Jarmo Parkkonen.
Till Innovation HelpDesks verksamhetsformer hör att svara på e-postförfrågningar, rådgivningssamtal med en expert (max. 30 min) och rådgivningsmöten med flera experter (max. 1 h). De första rådgivningsmötena ordnas i samband med Slush den 1 december 2016.
Närmare upplysningar:
Jarmo Parkkonen, avdelningschef
Begäran om intervju
Kommunikationens mediajour, telefon 050 385 5154