Beskrivningar och riktlinjer

Principer för det internationella samarbetet

Finansinspektionen är en del av Europeiska systemet för finansiell tillsyn, som har tre tillsynsmyndigheter: Europeiska bankmyndigheten (EBA), Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa). Till systemet hör också Europeiska systemrisknämnden (ESRB) som verkar i anslutning till Europeiska centralbanken samt de nationella tillsynsmyndigheterna. Finansinspektionen samarbetar även i utvalda internationella forum.

Finansinspektionen är också medlem av den gemensamma banktillsynsmekanismen i Europa (SSM). SSM består av de nationella behöriga myndigheterna i de deltagande medlemsstaterna och av Europeiska centralbanken (ECB). Dessutom deltar Finansinspektionen i verksamheten inom AMLA, den europeiska myndigheten för bekämpning av penningtvätt och av terrorismfinansiering.

Finansinspektionens internationella samarbete omfattar reglerings- och tillsynssamarbete. Om samarbetsförpliktelserna föreskrivs i lagen om Finansinspektionen1. Finansinspektionen upprättar också samarbetsöverenskommelser2 med andra tillsynsmyndigheter.

I denna promemoria beskrivs de principer och mål för det internationella samarbetet som har fastställts av Finansinspektionens direktion3. I det internationella tillsynssamarbetet och beredningen av regelverk handlar Finansinspektionen i linje med sina strategiska prioriteringar och med beaktande av prioriteringarna i sin verksamhet.

Mål och handlingssätt

I det internationella samarbetet är Finansinspektionens mål att

  • identifiera riskerna på finansmarknaden i Finland och vidta föregripande tillsynsåtgärder
  • främja en effektiv och enhetlig tillsyn inom EU
  • bidra till att behovet av reglering bedöms kritiskt och att regleringen är ändamålsenlig och proportionerlig med tanke på finansmarknaden i EU och Finland
  • främja samkörning och analys av tillsynsuppgifter och data inom Europeiska tillsynsmyndigheterna
  • främja utvecklingen av gemensamma tillsynsmetoder och tillsynssystem och en harmoniserad tillsynspraxis för de europeiska tillsynsmyndigheterna
  • utnyttja god europeisk praxis och kompetens för att främja tillsynsarbetets kvalitet och genomslagskraft.

I det internationella samarbetet tillämpar Finansinspektionen följande handlingssätt:

  • riskbaserad, konsekvent och selektiv påverkan
  • öppenhet gentemot ministerier och intressegrupper i beredningen av internationella ärenden
  • samarbete som grundar sig på ett konstruktivt och lösningsorienterat handlingssätt.

Kommunikation

Direktören informerar direktionen om frågor som aktualiserats i det internationella samarbetet och meddelar direktionen om ärenden som har långtgående följder och är av stor principiell betydelse. Direktören informerar direktionen särskilt om fall där Finansinspektionens ståndpunkt skiljer sig från Finlands officiella ställningstagande.

Inom det internationella regleringssamarbetet bidrar Finansinspektionen för egen del till ett öppet informationsutbyte mellan de nationella myndigheterna (särskilt finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och Finlands Bank). Därtill informerar Finansinspektionen intressegrupperna inom ramen för sekretessbestämmelserna om den pågående beredningen av författningar som enligt Finansinspektionens bedömning har en väsentlig inverkan på intressegruppernas verksamhet.

Inom de gränser som sekretessbestämmelserna tillåter informerar Finansinspektionen branschen särskilt om de ärenden som behandlas av EU:s tillsynsnätverk i enlighet med Finansinspektionens kommunikationsstrategi.

Deltagande

Direktionen utser Finansinspektionens representant i SSM:s tillsynsnämnd. Finansinspektionens direktör eller en person som utses av direktören företräder Finansinspektionen i andra internationella organ.

Beslut om deltagande i kommittéer eller arbetsgrupper fattas inom Finansinspektionen enligt avtalade rutiner. När deltagande övervägs beaktas framför allt hur deltagandet främjar Finansinspektionens tillsynsmål och genomförandet av strategin. För arbetet utses en ansvarsperson, som informerar om hur arbetet framskrider och drar upp riktlinjer för de ställningstaganden som presenteras inom Finansinspektionen.

Oberoende

Enligt SSM-förordningen4 agerar medlemmarna i tillsynsnämnden oberoende och objektivt i hela unionens intresse och de ska varken efterfråga eller ta emot instruktioner från unionens institutioner eller organ, regeringen i någon medlemsstat eller något annat offentligt eller privat organ. Motsvarande krav på oberoende regleras till exempel med stöd av förordningarna om de europeiska tillsynsmyndigheterna vad gäller tillsynsmyndigheternas direktionsmedlemmar (BoS).

1 Lag om Finansinspektionen (2008/878) 3.3 §.

2 Samarbetsöverenskommelserna hänger samman med det internationella tillsynssamarbetet och deras mål är att klarlägga och effektivisera tillsynen. Närmare bestämmelser om ingående av samarbetsöverenskommelser finns i 67 § i lagen om Finansinspektionen.
EU-regelverk kan dessutom förutsätta inrättande av tillsynskollegier, som Finansinspektionen vid behov deltar i .

3 Lag om Finansinspektionen 10.1 §.

4 Rådets förordning (EU) nr 1024/2013 av den 15 oktober 2013 om tilldelning av särskilda uppgifter till Europeiska centralbanken i fråga om politiken för tillsyn över kreditinstitut.