Konsumenter
Till den här sektionen har Finansinspektionen samlat information som du kan behöva som kund. Här hittar du information om olika slags produkter som erbjuds på finansmarknaden samt om dina rättigheter och skyldigheter i egenskap av kund.
Gör så här om du har problem med en tjänsteleverantör:
- Anteckna problemen.
- Kontakta din egen tjänsteleverantör, till exempel en bank eller ett försäkringsbolag, ett kontor eller ett servicenummer.
- Om saken inte kan utredas eller om du kräver ersättning, gör ett skriftligt anspråk som är så tydligt och specificerat som möjligt och lämna det till din tjänsteleverantör.
- Om ärendet fortfarande inte kan avgöras, kontakta Försäkrings- och finansrådgivningen FINE.
Mer information på sidan Problem med tjänsteleverantören.
På dessa sidor ger vi inga investeringsråd. Vi rekommenderar inte heller någon viss tjänst, produkt eller tjänsteleverantör.
Till våra tillsynsobjekt hör:
- banker
- skade-, liv- och återförsäkringsbolag
- arbetspensionsförsäkringsbolag
- pensionsstiftelser
- pensions-, sjuk- och övriga försäkringskassor
- försäkringsföreningar
- arbetslöshetskassor
- andra aktörer i försäkringsbranschen (t.ex. Keva, Kyrkans centralfond)
- värdepappersföretag
- fondbolag
- värdepapperscentralen
- börsen
- betalningsinstitut
Se också
- Hur påverkar inflationen och ränteuppgången min ekonomi? (pdf)
- Investeringar, lån, försäkringar och pensionssparande med fokus på hållbarhet: här är altt du behöver veta
- Utredning om tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster
- Meddelanden
- Förteckning över tillsynsobjekten
- Finlands Banks Krislåda för privatekonomin -sida
Varningslistor
-
Viktigt att bankerna ombesörjer tillgången till personlig kundservice och grundläggande banktjänster till skäliga priser
-
Finansinspektionen tar 1.7.2023 över tillsynen av företag som beviljar konsumtionskrediter
-
Viktigt att bankerna ombesörjer tillgång till icke-digitala tjänster och skäligt prissatta tjänster
-
Finansinspektionens utredning: digitaliseringen av grundläggande banktjänster fortsatt kraftig – bankerna måste dock också framöver ta hänsyn till alla kundgrupper i sitt serviceutbud
-
Den finansiella sektorn i Finland har tills vidare motstått effekterna av coronapandemin väl - omvärlden präglas dock av fortsatt osäkerhet
-
Anvisningarna för beredskap för störnings- och krissituationer finns samlade i Suomi.fi-webbtjänsten
-
Finansinspektionens namn används i bedrägeriförsök
-
Jussi Terho utnämnd till byråchef för betaltjänster och it-tillsyn
-
Nytt nummer till Finansinspektionens kundservicetelefon 2.1.2023
-
Mervi Toivanen utsedd till chefsanalytiker på Finansinspektionen