Kansainvälisen yhteistyön periaatteet
Finanssivalvonta (Fiva) kuuluu Euroopan finanssivalvontajärjestelmään, jossa on kolme valvontaviranomaista: Euroopan pankkiviranomainen (EBA), Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen (ESMA) ja Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomainen (EIOPA). Järjestelmään kuuluvat myös Euroopan keskuspankin yhteydessä toimiva Euroopan järjestelmäriskikomitea (ESRB) ja kansalliset valvontaviranomaiset. Lisäksi yhteistyötä tehdään valikoidusti muilla kansainvälisillä foorumeilla.
Finanssivalvonta on jäsenenä myös Euroopan yhteisessä pankkivalvontamekanismissa (SSM). SSM koostuu siihen osallistuvien jäsenvaltioiden kansallisista toimivaltaisista viranomaisista ja Euroopan keskuspankista (EKP). Lisäksi Finanssivalvonta osallistuu Euroopan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen valvontaviranomaisen (AMLA) toimintaan.
Fivan kansainvälinen yhteistyö kattaa sääntely- ja valvontayhteistyön. Yhteistyövelvoitteesta säädetään Finanssivalvonnasta annetussa laissa1. Finanssivalvontaa laatii myös yhteistyöpöytäkirjoja2 muiden valvojien kanssa.
Tässä muistiossa kuvataan kansainvälisen yhteistyön periaatteet ja tavoitteet, jotka Fivan johtokunta on vahvistanut3. Kansainvälisessä valvontayhteistyössä ja sääntelyn valmistelussa toimitetaan strategian painopisteiden mukaisesti ja huomioiden toiminnan prioriteetit.
Tavoitteet ja toimintatavat
Kansainvälisessä yhteistyössä Fivan tavoitteena on
- tunnistaa Suomen finanssimarkkinoita uhkaavat riskit ja ryhtyä ennakollisiin valvontatoimenpiteisiin
- edesauttaa tehokasta ja yhdenmukaista valvontaa EU:ssa
- vaikuttaa siihen, että sääntelyn tarvetta arvioidaan kriittisesti, ja se on tarkoituksenmukaista ja oikeasuhtaista EU:n ja Suomen finanssimarkkinoiden kannalta
- edistää valvontatiedon ja datan yhteiskäyttöisyyden ja analysoinnin kehittämistä Euroopan valvontaviranomaisissa
- edistää yhteisten valvontamenetelmien ja -järjestelmien kehittämistä sekä yhdensuuntaisia valvontakäytänteitä Euroopan valvontaviranomaisissa
- hyödyntää eurooppalaisia hyviä käytänteitä ja osaamista Fivan valvontatyön laadukkuuden ja vaikuttavuuden edistämiseksi.
Fiva noudattaa kansainvälisessä yhteistyössä seuraavia toimintatapoja:
- riskiperusteinen, johdonmukainen ja valikoiva vaikuttaminen
- avoimuus kansainvälisten asioiden valmistelussa suhteessa ministeriöihin ja sidosryhmiin
- rakentavaan ja ratkaisukeskeiseen toimintatapaan perustuva yhteistyö.
Informointi
Johtaja informoi johtokuntaa kansainvälisessä yhteistyössä esiin nousseista asioista, ja tuo johtokunnan tiedoksi laajakantoiset ja periaatteellisesti merkittävät asiat. Erityisesti johtaja informoi johtokuntaa, milloin Finanssivalvonnan kanta eroaa Suomen virallisesta kannasta.
Fiva huolehtii osaltaan kansainvälisessä sääntely-yhteistyössä avoimesta tiedonkulusta kotimaan viranomaisten välillä (erityisesti valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Pankki). Lisäksi Finanssivalvonta informoi sidosryhmiä salassapitosäännösten puitteissa vireillä olevasta säädöksen valmistelusta, jos säädöksellä Finanssivalvonnan arvion mukaan on olennainen vaikutus sidosryhmien toimintaan.
Finanssivalvonta informoi salassapitosäännösten mahdollistamissa rajoissa toimialaa erityisesti EU:n valvojaverkostossa käsiteltävistä asioista Fivan viestintästrategian mukaisesti.
Osallistuminen
Johtokunta nimeää Fivan edustajan SSM:n valvontaneuvostoon. Finanssivalvonnan johtaja tai hänen esityksestään nimitetty henkilö edustaa Finanssivalvontaa muissa kansainvälisissä elimissä.
Osallistumisesta komitea- ja työryhmätyöhön päätetään Finanssivalvonnassa sovitun menettelyn mukaisesti. Osallistumista harkittaessa otetaan huomioon etenkin se, miten osallistuminen edistää Fivan valvonnallisia tavoitteita ja strategian toteuttamista. Työlle nimetään vastuuhenkilö, joka huolehtii työn etenemisen informoinnista ja asiassa esitettävien kantojen linjaamisesta Fivassa.
Riippumattomuus
SSM-asetuksen4 mukaan valvontaneuvoston jäsenet toimivat riippumattomasti, puolueettomasti ja koko unionin edun mukaisesti pyytämättä tai ottamatta ohjeita unionin toimielimiltä tai muilta elimiltä, minkään jäsenvaltion hallitukselta tai muulta julkiselta tai yksityiseltä elimeltä. Vastaava riippumattomuusedellytys on säädetty esimerkiksi Euroopan valvontaviranomaisia koskevien asetusten nojalla valvontaviranomaisten johtokunnan (BoS) jäsenille.
1 Laki Finanssivalvonnasta (2008/878) 3.3 §
2 Yhteistyöpöytäkirjat liittyvät kansainväliseen valvontayhteistyöhön, ja niiden tavoitteena on valvonnan selkeyttäminen ja tehostaminen. Yhteistyöpöytäkirjojen solmimisesta säädetään tarkemmin Finanssivalvonnasta annetun lain 67 §:ssä.
Lisäksi EU-säädöksissä saatetaan edellyttää valvontakollegioiden perustamista, ja Finanssivalvonta osallistuu niihin tarvittaessa.
3 Laki Finanssivalvonnasta 10.1 §
4 Neuvoston asetus (EU) N:0 1024/2013, annettu 15.10.2013, luottolaitosten vakavaraisuusvalvontaan liittyvää politiikkaa koskevien erityistehtävien antamisesta Euroopan keskuspankille.